Week 44, 45, 46 & 47 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Kirsten Aalderen - WaarBenJij.nu Week 44, 45, 46 & 47 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Kirsten Aalderen - WaarBenJij.nu

Week 44, 45, 46 & 47

Door: Kirsten van Aalderen

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

25 Oktober 2015 | Verenigde Staten, New York

Hallo allemaal,

Nou, nou, poeh, poeh, he, he. Ja nou zeg dat wel, het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven. Ik heb wat meegemaakt de afgelopen weken. De reis van Calgary naar Vancouver, en daarna weer van Vancouver naar Calgary. En omdat ik vond dat ik nog niet genoeg gereisd had ook nog mijn grote reis naar New York. Ik zal jullie in het kort even proberen uit te leggen wat ik allemaal meegemaakt heb de afgelopen weken en daarom beginnen met de reis naar Vancouver.

Woensdag vertrokken we vroeg richting de bergen omdat er aardig wat in de planning stond. We begonnen met een hike naar Boom Lake. Een prachtige hike met aan het einde een mooie beloning. Daarna hebben we voor de laatste keer Moriane Lake bekeken. Een van mijn favoriete lakes! De mooie kleuren die deze lake laat zien maar vooral de bergenreeks er omheen maak het plaatje helemaal af. Als afsluiting van onze eerste dag hebben we een bezoekje gebracht aan Peyto lake. Waar vervolgens een busje vol wedstrijdfotograven langs kwamen om zo snel mogelijk de mooiste foto te maken. Ze waren er namelijk welgeteld 3 minuten! Ben beniewd wie er gewonnen heeft. Persoonlijk denk ik diegene met de gele bodywarmer omdat hij mij ''vriendelijk'' verzocht even een ander plekje te zoeken. Ik wist natuurlijk zelf ook wel dat ik op met mooiste punt stond maar misschien wilde ik wel helemaal niet delen met deze wedstrijdfotograven.
Na het uitgebreid genieten van Peyto lake zijn vertrokken op zoek naar een geschikte slaapplaats. En omdat ik een super handige Dodge Caravan had hebben we hem bij Columiba Icefields neergezet en kon het echte kamperen beginnen. Na het onderzoeken van sterrenhemel was het tijd om een comfortabele plek te vinden om te gaan slapen. Na wat passen en meten dachten we de ideale plek gevonden te hebben. Maar dat bleek uiteindelijk toch een beetje tegen te vallen. Maar dat mocht de pret zeker niet bederven.

Na een interessante nacht was het voor ons alweer tijd om verder te gaan met onze reis. We begonnen onze reis met de Sunwapta Falls. Deze stond al een tijdje om mijn lijst om te bekijken maar was er nooit echt van gekomen. Deze mooie waterval staat bekend om zijn eilandje in het midden.
Aangekomen in Jasper hebben we een bezoekje gebracht aan Patricia lake en Pyramid lake. Deze twee lakes had ik al eerder gezien in de winter. Een hele mooie ervaring om ze ook nog eens in een ander seizoen mee te mogen maken. Omdat we het nog vroeg was een een prachtige dag was hebben we besloten om de boottocht naar Spirit Island te maken. Een eiland bijijna aan het einde van Mailgne lake. Een dure reis maar hij was me elke cent waard! Een prachtige bootreis naar een prachtig eiland!
Onze overnachting voor ons tweede avond was even een heel ander verhaal. ''Okay jongens ik heb wat leuks geregeld! We gaan namelijk overnachten in een hostel.'' Waarbij de jongens nog braaf met het antwoord ja leuk kwamen aanzetten, namen ze al snel terug toen ze het hostel zagen. Nou was ik zelf ook een beetje in shock toen de meneer vriendelijk zij dat er geen elektriciteit of stromend water was. Na een nacht in de auto hebben geslapen had ik wel zin in een warme douche. Maar achteraf vond ik het best wel leuk. Houtkacheltje aan en een spelletje pesten en onze avond was compleet.
De volgende dag was het helaas regenachtig dus hebben we een beetje in Jasper rondgekeken en hebben we een wasje gedraaid in een echte backpack wasserette. Kwartjes er in gooien en wassen maar.

Zondag had ik een planning gemaakt dat we naar Berg lake zouden hiken. Achteraf gezien was deze hike 24 kilometer heen en 24 kilometer terug. In plaats daarvan hebben we de helft gedaan. We zijn naar de suspension bridge geweest. Na echt een prachtige hike was ik aan het einde van de dag behoorlijk gesloopt. Na 22 kilometer hike waren mijn benen niet meer vooruit te branden. En aangekomen in Clearwater lag ik toch wel heel erg lekker in mijn bed!

De volgende week is alweer aangebroken en we zijn de week goed begonnen met een dagje naar Wells Grey National Park. Een prachtig mooi park vol met allerlei verschillende watervallen. We hebben ze bijna allemaal gezien. Maar welke ik het meest bijzonder vond was de Moul falls. Deze waterval kon je namelijk onder door lopen. Een geweldige ervaring.

Vanuit daar was het de volgende dag alweer tijd voor ons volgende avontuur. Ons avontuur in Whistler, normaal is dit een winter gebied. Maar ik ben van mening dat je hier met alle seizoenen wel terecht kan. En in deze omgeving is het ons gelukt beren te spotten. Ik wilde eigenlijk niet naar huis voordat ik een beer gezien had. Gelukkig hadden de jongens scherpe ogen en wisten snel beren te spotten!

Na ons Whistler avontuur was het tijd voor ons nieuwe avontuur. Namelijk het bezoeken van Vancouver Island. We begonnen al met iets bijzonders bij de boot. Voordat we de boot op mochten rijden moesten we eerst een tijdje wachten. Na netjes afgerekend te hebben en in de genoemde rij stonden kwam er gelijk iemand van de beveiliging aanrijden in een auto. Of we nog even voor de derde persoon afrekenen. meegenomen over het hele terrein kon ik bij een aparte balie nog een derde kaartje afrekenen. Daarna werd ik weer netjes afgezet bij mijn auto. Helaas was het die dag niet zo heel erg mooi weer dus kon voor de tweede keer niet genieten van het uitzicht op de boot. Vorige keer kon ik dit ook niet zien i.v.m. de rook. Aan gekomen op Vancouver Island hebben we eerst Victoria ontdekt. De volgende dag zijn we vroeg vertrokken naar Tolfino. Helaas duurde ons bezoek aan Tolfino maar kort i.v.m. de regen. We konden niks zien van het mooie stukje Vancouver Island wat door iedereen werd aanbevolen. Daarom zijn we de volgende dag weer terug gereisd naar Victoria. Hier heb ik de jongens laten proeven wat echt lekker eten is en zijn we een hapje gaan eten bij The Keg! Mocht je deze reis willen gaan maken word deze door mij zeker aanbevolen! De volgende dag zijn we naar de gardens geweest omdat je dat als echte toekomstige tuinmannen niet mag missen. Ik ben er in juli al een keer met mijn ouders geweest maar deze keer kon ik genieten van de prachtige herfstkleuren die het park deze keer te bieden had.

Na ons Vancouver Island avontuur kon het echt werk beginnen. Namelijk als echte rondreizigers slapen in iemand anders zijn appartement. Ja je leest het goed, geen luxe hotels, lodges, motels of hostels maar gezellig bij iemand thuis. Dit heet couchsurfing en is bij vele backpackers wel bekend. Dit betekend dat je voor een kleine persoonlijke bijdrage in huishouding mag slapen in iemand zijn logeerkamer of bij diegene op de bank. Voor ons was dit de eerste couchsurfing ervaring en hadden er in het begin een beetje vreemd gevoel bij. Maar na mate de week vorderde kregen we de smaak te pakken. Vanuit diegene zijn huis was de metro makkelijk te bereiken en konden we aardig ons weg vinden. We waren vooral te vinden in het bekende stanley park. We hebben de eerste dag een wandeling gemaakt en de tweede dag zijn we daar naar het aquarium geweest. Vissen groot en klein en voor iedereen wel iets om te bekijken.

Ook heb ik in Canada mijn eerste Thanksgiving meegemaakt! Mijn eerste indruk? Euhm tja wat moet ik ervan zeggen. Ik weet dat op deze dag veel mensen het vieren door middel van gezamenlijk eten en iedereen die verteld waar ze dit jaar dankbaar voor zijn geweest. Nou kwam het gezamenlijk eten er niet zo van. Maar ik ben wel dankbaar dat ik deze reis heb mogen maken.

Loop van de week zijn we overal een beetje geweest. We hebben een bezoekje gebracht aan de wel bekende suspension bridge. Na een veel te hoge entree prijs mocht je over de bekende brug lopen. Je loopt dan op een wiebelbrug van de ene kant naar de andere kant. Wat blijkbaar ontzettend leuk is om te doen. Verder kon je nog een wandelroute maken boven in de bomen, en door het regenwoud. Omdat we met onze Vancouver avontuur ook nog wat actiefs wilden doen hebben we een uitstapje gemaakt naar de bergen. Hierbij hebben we nog even voor onze laatste keer kunnen genieten van een hike in de bergen.

Op vrijdag zat het avontuur voor Rob en Martijn er alweer op en heb ik ze mogen uitzwaaien op het vliegveld op Vancouver. Omdat ik weer terug naar Calgary wilde rijden om mijn auto te verkopen heb ik ze niet zien opstijgen maar heb ze nog wel even mogen uitzwaaien. En zaterdag eindelijk aangekomen in Calgary heb ik gelijk mijn auto verkocht! Ik had een afspraak gemaakt en alles is prima verlopen. Achteraf gezien niet zo handig geweest want nu zat ik voor 2 dagen zonder auto in Calgary terwijl er van alles geregeld moest worden. Ik had namelijk diezelfde avond nog een feestje bij een Canadese vriend van mij. De volgende dag bleek dat het feestje wel erg gezellig was geweest en kon ik nog steeds niet zo veel regelen.

Mijn laatste dag in Calgary heb ik gezellig door gebracht met Gemma. Wie had dat gedacht dat Gemma en ik in Calgary samen met de metro naar de stad zouden reizen. Met een beetje een dubbel gevoel hebben we een ontzettend leuke dag gehad!

Mijn laatste nachtje in Calgary! Spannend hoor! Nou ik ga maar eens vroeg naar bed dan ben ik de volgende dag niet zo moe. Wat een slimme gedachte! Helaas viel de praktijk een beetje tegen. Ik was zo ontzettend zenuwachtig voor de reis en omdat het mijn laatste dag in Calgary was dat ik die avond een hele leuke plafondienst mocht draaien. Om half 3 midden in de nacht werd ik opgehaald door de taxi en werd ik afgezet op het vliegveld. Om 6 uur vloog ik via Dalles zo naar New York. Maar ik moest voor dat ik ging vliegen al langs de douane. Dus dat scheelde mooi wat tijd in Dalles dus kon ik rustig overstappen. Aangekomen in New York sta ik te stuiteren van alle enthousiasme. Maar toen ik met mijn koffer in de aankomst hal terecht kwam, kwam ik erachter dat er niemand was om mij op te halen! Daar sta je dan in een mega stad met al je spullen. Nou wist ik toevallig dat ik in Manhattan moest zijn dus heb vanaf het vliegveld een metro gepakt die kant uit. Niet wetend waar ik moest uitstappen ben ik per ongeluk uitgestapt in Harlem. Een buurt waar je liever niet alleen wilt lopen als het donker is. Na ongeveer 10 blocks lopen heb ik toch maar een taxi besteld naar het des betreffende adres. Mijn tweede couchsurfing ervaring kon beginnen. Omdat je nooit echt zeker weet wat je aantreft blijft het toch een beetje spannend. Maar het viel allemaal ruzie mee en het was best gezellig. Ik sliep bij deze meneer voor 2 dagen voordat ik bij het hostel terecht kon.

De eerste dag kon ik mijn weg in New York nog niet echt vinden en heb dus maar veilig een wandeling gemaakt in Central Park. Toen ik alles een beetje had uitgevonden kon ik veel makkelijker dingen vinden. Ik heb al best veel van Manhattan gezien. Zo ben wezen fietsen in Central Park, heb ik Times Square bezocht, ik heb het vrijheidsbeeld gezien en heb me prima vermaakt in het Metropolis museum. Zo weet deze stad me elke keer weer te verbazen. De prachtige oude maar ook nieuwe gebouwen maken de stad tot zijn geheel.

Nog heel even wachten allemaal. Want vanaf 6 november ben ik weer te vinden op Nederlandse bodem.

Liefs en Groetjes,

Kirsten van Aalderen

  • 27 Oktober 2015 - 10:34

    Hendrik Hospes:

    Wat een avontuur Kirsten. Volgens mij heb jij in de tijd dat je in Canada bent geweest en in de VS al meer gezien dan iemand in zijn hele leven. Wat zul jij een (levens)ervaring hebben opgedaan. Volgens mij ben je enorm verreikd als het gaat om keuzes maken. Je durft keuzes te maken en risico's te nemen. Je weet nu wat het betekent om helemaal op jezelf teruggeworpen te worden. Daar moet je heel sterk voor zijn en jij hebt deze proef doorstaan. Top!
    Wat zul je daar sterk door zijn geworden. Ik weet zeker dat als je hier weer terugbent je hier enorm veel profijt van gaat hebben. Dit leer je namelijk op geen enkele school.
    En je Engels zal ik jaloers op zijn.

    groet hendrik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Mijn reis naar Canada

.

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2015

Week 44, 45, 46 & 47

25 September 2015

Week 40, 41, 42, 43

27 Augustus 2015

Week 36, 37, 38, 39

04 Augustus 2015

Week 33, 34, 35

15 Juli 2015

Week 28,29,30,31,32
Kirsten

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 1465
Totaal aantal bezoekers 11808

Voorgaande reizen:

30 November 2014 - 06 November 2015

Mijn reis naar Canada

Landen bezocht: